آرنج و ساعد

در قسمت آرنج ما سه تا استخوان داریم در واقع استخوان‌های دست ما از شانه تا مچ شامل سه استخوان هست یک استخوان دراز در بازو و دو استخوان دراز در ساعد به نام زند زبرین (اولنا) و زند زیرین (رادیوس) که به شکل موازی کنار هم قرار گرفته اند و با توجه به این موضوع سطح مفصلی در آرنج از دو بخش تشکیل شده یه مفصل بین استخوان بازو و زند زیرین و یکی بین استخوان بازو و زند زبرین.
اگه براتون سواله سطح مفصلی یا مفصل چی هست باید بگوییم به محل تلاقی ۲ یا چند تا استخوان مفصل گفته میشه که انواع مختلفی داره . مفصل توسط کپسول مفصلی احاطه شده و حاوی مایع روان کننده هستند.
تامین خون به مفصل آرنج از چندین شریان است که بزرگترین شریان، شریان بازویی است که دقیقا در زیر آرنج به دو شاخه تقسیم میشود : شریان زندزیرین و شریان زند زبرین که تا دست ادامه دارند و از این جهت مهم هستند که هرگونه آسیب به این شریان ها باعث اختلال در خون رسانی به دست میشود.

شایع ترین بیماری مرتبط با آرنج:
۱)شکستگی زائده اولکرانون:
اولکرانون یک زائده در انتهای آرنج که وقتی بازوی خود را خم کنید بیرون می‌آید. این نوع شکستگی رایج و معمولاً به صورت انفرادی رخ میده (هیچ آسیب دیگه‌ای وجود نداره) اما همچنین ممکنه بخشی از یک آسیب پیچیده‌تر باشه. علائم شکست اولکرانون ممکن است شامل درد ناگهانی و شدی، تورم در نزدیکی نقطه آرنج، کبودی در آرنج و شاید پایین بازو، حساسیت آرنج هنگام لمس، کمرنگ شدن یک یا چند انگشت و درد هنگام حرکت کردن آرنج یا چرخاندن ساعد.
گزینه های درمانی برای شکستگی اولکرانون شامل بستن آتل، فیزیوتراپی یا جراحی است. افرادی که دچار شکستگی باز هستند نیاز به درمان فوری دارند.

آرنج

۲)بورسیت:
بورسیتیس یک التهاب در بورسا ها ( کیسه کوچک پر از مایع که در اطراف بعضی از مفاصل دیده شده و مانند بالشتک عمل میکند) که به دلیل عواملی مثل آسیب، تحریکات، و بیماری های مفاصل به وجود می آید.
علایم شایع بورسیتیس شامل درد، تورم و حساسیت در نزدیکی مفصل هستند. بورسیتیس معمولا در مفاصل آرنج، شانه، ران و زانو رخ میدهد. این عارضه اغلب در نزدیکی مفاصلی رخ میدهد که حرکات تکرار شونده را انجام میدهند. در بیشتر موارد درد بورسیتیس با درمان مناسب در چند هفته بهبود می‌یابد اما بازگشت دوباره بورسیتیس شایع است. گزینه‌های درمان بورسیتیس شامل استراحت، داروهای ضد التهاب، فعالیت فیزیکی و فیزیوتراپی و جراحی در موارد شدید است.
۳)آرنج تنیس بازان:
آرنج تنیس بازان نوعی تاندونیت( التهاب تاندون ) است که باعث درد در آرنج و بازو میشود. علت آن استفاده بیش از حد از عضلات و تاندون‌های آرنج است که می‌تواند منجر به التهاب تحلیل رفتن و پارگی احتمالی شود. اغلب با حرکات مکرر مچ دست و بازو مرتبط است.
علائم آرنج تنیس بازان شامل درد و ضعف است که می‌تواند دست دادن یا گرفتن یک شیء، چرخاندن دستگیره در یا نگه داشتن فنجان قهوه را سخت کند. گزینه های درمانی برای آرنج تنیس بازان شامل استراحت، داروهای ضد درد، فیزیوتراپی و جراحی در موارد شدید است. تمرینات فیزیوتراپی به کاهش درد و رفع فشار عضلات کمک می‌کند.

نیاز به رزرو نوبت و مشاوره بیشتر دارید؟

با ما تماس بگیرید