آرتروسکوپی یا جراحی لیزری

آرتروسکوپی یک روش جراحی کم تهاجمی است که جراحان ارتوپد از آن برای تشخیص و درمان مشکلات داخل مفصل استفاده می کنند. کلمه آرتروسکوپی از دو کلمه یونانی “arthro” (مفصل) و “skopein” (نگاه کردن) گرفته شده است. این اصطلاح در لغت به معنای نگاه کردن به داخل مفصل است. در جراحی آرتروسکوپی، جراح ارتوپد یک برش کوچک در پوست بیمار ایجاد می‌کند، سپس ابزارهایی به اندازه مداد که حاوی یک لنز کوچک و سیستم روشنایی است برای بزرگ‌نمایی و روشن‌کردن ساختارهای داخل مفصل وارد می‌کند. نور از طریق فیبر نوری به انتهای آرتروسکوپی که به مفصل وارد می شود، منتقل می شود. با اتصال آرتروسکوپ به یک دوربین مینیاتوری، جراح قادر است داخل مفصل را از طریق این برش بسیار کوچک ببیند، نه برش بزرگتر مورد نیاز برای جراحی باز.

آرتروسکوپی و جراحی لیزری​

آرتروسکوپی برای تشخیص و درمان انواع مشکلات مفصلی از جمله التهاب، آسیب‌های حاد یا مزمن، شلی استخوان و/یا غضروف و برخی مشکلات مرتبط با آرتریت استفاده می‌شود. روش های زیر یا با آرتروسکوپی یا با ترکیبی از آرتروسکوپی و جراحی باز انجام می شود:

تعمیر روتاتور کاف
ترمیم یا برداشتن غضروف پاره شده (منیسک) از زانو یا شانه
بازسازی رباط صلیبی قدامی (ACL) در زانو
برداشتن سینوویوم در زانو، شانه، آرنج، مچ دست یا مچ پا
جراحی لیزر یکی دیگر از روش های مورد استفاده در ارتوپدی است. این شامل استفاده از پرتو لیزر برای برش بافت به جای استفاده از ابزارهای جراحی سنتی مانند چاقوی جراحی است. جراحی لیزر را می توان همراه با آرتروسکوپی برای درمان برخی بیماری ها مانند سندرم تونل کارپال استفاده کرد. آرتروسکوپی لیزری در درمان بیماری‌های مختلفی مانند استئوآرتریت زانو و سندرم گیرافتادگی شانه مؤثر است.

آرتروسکوپی و جراحی لیزری​
آرتروسکوپی و جراحی لیزری​

برای رزرو نوبت آرتروسکوپی (جراحی لیزری)

با ما تماس بگیرید

در نتیجه، آرتروسکوپی و جراحی لیزر دو تکنیک کم تهاجمی هستند که در ارتوپدی برای تشخیص و درمان مشکلات مفصلی مورد استفاده قرار می گیرند. آرتروسکوپی شامل قرار دادن آرتروسکوپ در مفصل از طریق یک برش کوچک به منظور تجسم و درمان مشکلات داخل مفصل است. جراحی لیزری شامل استفاده از پرتو لیزر برای برش بافت به جای استفاده از ابزارهای جراحی سنتی مانند چاقوی جراحی است. هر دو روش در درمان شرایط مختلف موثر هستند.