جراح لگن

جراحی لگن، فرآیندی است که در آن جراح لگن، مفصل لگن دردناک یا متأثر از آرتریت را حذف کرده و به جای آن، یک مفصل مصنوعی از موادی مثل آهن، سرامیک و پلاستیک سخت را استفاده می‌کند. جراحی لگن زمانی انجام می‌شود که روش‌های دیگر در کاهش درد و بهبود عملکرد لگن تأثیر مطلوبی نداشته‌اند.

انجام این عمل جراحی می‌تواند منجر به کاهش درد و بهبود عملکرد عضلانی فرد شود. اهمیت این جراحی به ویژه زمانی بیشتر مشهود است که آرتریت، علت این عمل جراحی، به طور قابل توجهی عملکرد مفصل لگن را تحت تأثیر قرار داده است.

جراحی تعویض مفصل لگن چیست؟

جراحی تعویض لگن یا همان آرتروپلاستی لگن، عملی ارتوپد است که به منظور کاهش درد و بهبود عملکرد لگن انجام می‌شود. در این جراحی، با استفاده از تعویض تمام یا بخش‌های آسیب‌دیده لگن، اجزای مصنوعی جایگزین می‌شوند. مفصل لگن به عنوان یک مفصل گوی و کاسه‌ای شناخته می‌شود، که از سر استخوان فمور (یا استخوان ران) و بخشی از استخوان لگن تشکیل یافته است.

در مفصل لگن، سر استخوان ران در استخوان لگن حرکت می‌کند. هنگام انجام جراحی لگن در قم، ممکن است سر استخوان فمور، بخشی از مفصل که توسط استخوان لگن تشکیل می‌شود یا حتی هر دو این بخش‌ها با اجزای مصنوعی جایگزین گردند. هدف اصلی این جراحی، بهبود کیفیت زندگی افراد با کاهش درد و ناراحتی، همچنین افزایش توانایی در انجام فعالیت‌های روزانه است.

دلایل انجام جراحی لگن

بعضی از آسیب‌ها و صدماتی که به مفصل لگن وارد می‌شود، می‌توانند شرایطی را ایجاد کنند که شما به جراح لگن مراجعه کنید. در ادامه به بیماری‌ها و عللی که می‌توانند به مفصل لگن صدمه بزند و در نهایت نیاز به فوق تخصص جراحی مفصل ران و لگن پیدا کند، اشاره می‌کنیم:

استئوآرتریت یا آرتروز: در این بیماری، غضروف مفصلی که وظیفه حمایت از حرکت استخوان‌ها و کاهش اصطکاک میان آن‌ها را دارد، آسیب می‌بیند و تخریب می‌شود.

آرتریت روماتوئید: این بیماری ایمنی دارای پاسخ بیش از حد به محرک‌ها است و باعث ایجاد التهاب در غضروف مفصلی و گاهی در استخوان زیر غضروف‌ها می‌شود.

استئونکروز: در صورتی که خون کافی به سر استخوان ران نرسد، مرگ سلولی، تغییر شکل و تخریب سر استخوان ران ایجاد می‌شود. این شرایط در اثر صدمات، شکستگی لگن، در رفتگی لگن و سر استخوان ران ایجاد می‌شود.

تومورهایی که باعث درگیری مفصل لگن می‌شوند.

صدمات و آسیب‌های وارد شده به مفصل لگن.

جراح لگن

جراحی مفصل لگن توسط جراح لگن چگونه انجام می شود؟

در برخی از حالات بیماری‌های مفصل لگن، با وجود انجام درمان‌های اولیه، ممکن است بیمار به درمان‌های معمولی پاسخ ندهد و اجتناب از مداخلات جراحی غیرممکن باشد. جراحی‌های این ناحیه عمدتاً به دو صورت اجرا می‌شوند:

• رویکرد خلفی:

در این نوع جراحی، جراح لگن با ایجاد برشی به طول ۱۰ الی ۱۵ سانتی‌متر در ناحیه خارج باسن، به مفصل لگن دسترسی پیدا می‌کند و جراحی را انجام می‌دهد.

• رویکرد قدامی:

در این نوع جراحی، بهترین جراح تعویض مفصل لگن با ایجاد برشی در جلوی ران، بدون نیاز به برش عضلات، به مفصل لگن دسترسی پیدا می‌کند. روند جراحی پروتز لگن نیز مشابه رویکرد خلفی است. این روش به دلیل نزدیکی برش به اعصاب این ناحیه با خطراتی همراه است، اما خطر دررفتگی در این روش کمتر بوده و بیماران سریع‌تر به فعالیت‌های روزمره خود باز می‌گردند.

ویژگی‌های یک جراح ارتوپد چیست؟

هنگامی که با آسیب‌های لگنی روبرو می‌شوید، بهترین راه حل این است که به متخصص ارتوپدی با مهارت لازم در درمان بیماری‌ها و آسیب‌های لگنی مراجعه کنید. به طور کلی، یک جراح لگن قم باید از ویژگی‌های زیر برخوردار باشد:

• رفتار محترمانه و دلسوزانه
  • مهارت و تخصص بالا
  • به روز کردن اطلاعات پزشکی
  • تسلط و آرامش روی کار

چه زمانی به ارتوپد مراجعه کنیم؟

یکی از نمایانگرهای ممکن برای آرتروز، علائم مفصلی هستند که در صورت تأخیر در مراجعه به پزشک و درمان، می‌توانند آسیب دائمی در مفاصل ایجاد کنند. بنابراین، در صورت تجربه درد در مفاصل، حتماً به جراح لگن مراجعه کنید تا توصیه‌های لازم را دریافت کنید.

اگر پزشک عمومی علت درد لگنی شما را تشخیص نمی‌دهد، بهتر است به متخصص ارتوپدی در این زمینه مراجعه کنید، زیرا تشخیص بیماری آرتروز گاهی با مشکلاتی برای پزشک عمومی همراه است.

بهترین جراح لگن در قم

انواع جراحی مفصل لگن

بعضی از مهم‌ترین جراحی‌های مفصل لگن که توسط جراح لگن قم انجام می‌شود عبارتند از:

• تعویض کامل مفصل لگن:

انجام این جراحی نباید صرفاً برای هر بیماری که از درد خفیف یا محدودیت حرکتی رنج می‌برد انجام شود. بلکه باید برای بیمارانی که از درد و ناراحتی ناتوان‌کننده رنج می‌برند و احتیاج به مصرف روزانه داروهای کاهش درد دارند توسط جراح لگن انجام شود.

• تعویض نیمه مفصل لگن:

این نوع جراحی به تعویض سر و گردن ران با پروتز فلزی بدون انجام کاری روی استابولوم (کاسه) شناخته می‌شود. در این روش، حفره استابولوم با حفره ای از جنس پلی اتیلن گلیکول جانشین می‌شود. دو نوع پروتز وجود دارد:

پروتز سیمانی: در این روش، برای ثابت کردن پروتز به استخوان از سیمان استخوانی استفاده می‌شود. این نوع جراحی پروتز لگن بیشتر برای بیماران مبتلا به آرتریت روماتوئید و بیماران با پوکی استخوان شدید استفاده می‌شود.

پروتز های غیر سیمانی: در حال حاضر، پروتزهایی که استفاده از آن‌ها رایج است، به گونه‌ای طراحی شده‌اند که استخوان به داخل آن‌ها نفوذ کرده و در اثر رشد، به سطح پروتز متصل شود. این پدیده باعث افزایش قابل توجه استحکام پروتز می‌شود.

جراح لگن، یک جراح است که عمل‌ ارتوپد را انجام می‌دهد. دلایلی که شما به این متخصص مراجعه می‌کند این است که به استئوآرتریت یا آرتروز، آرتریت روماتوئید و استئونکروز مبتلا شده‌اید که جراحی‌اش به دوصورت انجام می‌شود رویکرد خلفی یا رویکرد قدامی.

این متخصص باید از ویژگی‌هایی مثل رفتار محترمانه و دلسوزانه، مهارت و تخصص بالا و به روز کردن اطلاعات پزشکی برخوردار باشد تا انجام عمل مفصل لگن به خوبی شکل گیرد.

اشتراک گذاری در :

نویسنده این مطلب :